Centrul Județean de Resurse și Asistență Educațională Dolj

       Profesorul-logoped din cabinetele logopedice care funcționează în cadrul unităţilor de învăţământ de masă oferă servicii de terapie logopedică copiilor/elevilor cu dificultăți/tulburări de limbaj și comunicare, inclusiv copii cu dizabilități și/sau CES pentru următoarele tulburări de limbaj şi de comunicare:

- tulburările de pronunţie/articulare;

- tulburările de ritm şi fluență a vorbirii;

- tulburările limbajului scris-citit;

- tulburările de dezvoltare a limbajului;

- alte tulburări de limbaj care influenţează negativ adaptarea şcolară şi socială a copiilor.

 

       În prima lună de la debutul cursurilor școlare, profesorul-logoped realizează următoarele activități:

  • depistarea copiilor cu tulburări de limbaj şi comunicare din grupele mari din grădiniţe, a elevilor din clasa pregătitoare şi a celor din clasa I;
  • înregistrarea copiilor cu tulburări de limbaj și comunicare în fişele de depistare;
  • invitarea copiilor cu tulburări de limbaj și comunicare la cabinetul logopedic, pe bază de scrisoare/adresă scrisă/e-mail/alte modalități de comunicare cu părinţii/tutorii/reprezentanții legali;
  • examinarea logopedică complexă a copiilor/elevilor, în colaborare cu familia, cu cadrele didactice, cu profesorul-consilier şcolar și cu profesorul itinerant și de sprijin, acolo unde este cazul, în scopul identificării tuturor factorilor care influențează evoluţia limbajului şi a comunicării copilului;
  • completarea fișelor logopedice cu datele anamnezice, rezultatele evaluării şi alte informaţii utile de la părinţii/tutorii/reprezentanții legali ai copiilor luați în corectare;
  • formularea diagnosticului şi prognosticului pentru fiecare copil/elev evaluat;
  • organizarea, pe principii psihopedagogice, a grupelor de terapie în funcţie de vârstă, tipul şi gravitatea tulburării de limbaj.

 

Activitatea profesorului-logoped constă în intervenția terapeutic-recuperatorie și îndeplinirea  următoarelor atribuții:

  • elaborarea de fișe/materiale de lucru utile în intervenția logopedică;
  • consilierea logopedică adresată părinţilor care au copii cu tulburări de limbaj și comunicare, tulburări specifice de învăţare și/sau CES;
  • îndrumarea logopedică a cadrelor didactice de la grupă/clasă cu privire la activitatea de intervenţie logopedică, realizată prin: participarea/organizarea la/unor acţiuni de informare şi consiliere logopedică în unităţile de învățământ arondate profesorului-logoped; acţiuni metodice de îndrumare/consiliere logopedică a cadrelor didactice din şcoli/grădiniţe/creșe, în vederea sprijinirii procesului de corectare a tulburărilor uşoare de limbaj; activitate de asistență metodologică a cadrelor didactice din unităţile şcolare arondate, în vederea utilizării instrumentelor compensatorii pentru elevii cu tulburări specifice de învăţare, cuprinşi în terapie;
  • evaluarea nivelului de dezvoltare a copiilor care nu au urmat învățământul preșcolar și împlinesc vârsta de 6 ani după data de 31 august și până la sfârșitul anului calendaristic în care se face înscrierea, în vederea înscrierii în clasa pregătitoare, la cererea scrisă a părinților/reprezentantului legal, în conformitate cu metodologia de înscriere a copiilor în învățământul primar, elaborată de Ministerul Educaţiei;
  • realizarea de programe, proiecte și parteneriate educaţionale interne sau internaţionale în domeniul terapiei tulburărilor de limbaj și comunicare, inițiate sau implementate de CJRAE și instituții/asociații/organizații neguvernamentale naționale sau internaționale;
  • sprijinirea cadrelor didactice în abordarea personalizată a copiilor/elevilor cu tulburări de limbaj şi comunicare;
  • colaborează cu personalul din compartimentele CJRAE, cu ceilalți profesori-logopezi din rețeaua CJRAE, cu profesorii-consilieri școlari din cabinetele de asistență psihopedagogică, cu profesorii de sprijin /itineranți, cu profesorii-psihologi, cu CEOSP, cu mediatorii școlari, cu personalul didactic, didactic auxiliar și administrativ al unității de învățământ în care funcționează cabinetul logopedic școlar, cu instituții guvernamentale și neguvernamentale cu atribuții similare, complementare sau conexe în domeniul educațional;
  • colaborează cu specialiști și profesori-consilieri școlari, cu profesori-psihologi și profesori itineranți și de sprijin în consilierea părinților ai căror copii au fost diagnosticați cu tulburări specifice de învățare;
  • colaborează, după caz, în cadrul echipei multidisciplinare, cu profesorul-consilier școlar, profesorul itinerant și de sprijin, mediatorul școlar, profesorul-psihopedagog, profesorul-psiholog, cadrele didactice de la clasă/grupă și părinții/tutorii/reprezentanții legali ai copilului/elevului aflat în proces intervențional;
  • colaborează cu responsabilul de caz pe servicii psihoeducaționale în vederea întocmirii şi implementării planului educațional personalizat pentru copiii cu CES cărora le este recomandată terapie logopedică prin certificatul de orientare şcolară şi profesională;
  • colaborează în elaborarea de studii şi cercetări în domeniul de activitate, pornind de la analize de nevoi periodice;
  • încheie protocoale de colaborare/acorduri cu părinţii/tutorii/reprezentanții legali ai copiilor/elevilor care solicită servicii de terapie logopedică.

 

     Conform Regulamentului-cadru de organizare și funcționare a centrelor județene de resurse și asistență educațională aprobat prin Ordinul ministrului educației nr. 5701/2024:

  • durata unei activităţi de terapie logopedică este cuprinsă, de regulă, între 20 - 45 de minute, în funcție de vârsta copilului și de caracteristicile psihoindividuale;
  • forma de organizare a terapiei logopedice este activitatea cu grupe mici, de 2 - 4 copii, sau individual, în intervalul orar 8-19;
  • conducerea unităţilor de învăţământ în care este normat cabinetul logopegic are următoarele obligaţii faţă de profesorii-logopezi: asigură spaţiul necesar desfăşurării în cele mai bune condiţii a activităţii de terapie logopedică, asigură servicii de igienizare a cabinetelor de terapie logopedică, asigură resursele materiale pentru întreținerea și funcționarea în condiţii optime a cabinetelor logopedice.