Centrul Județean de Resurse și Asistență Educațională Dolj

  • La nivelul fiecărui CJRAE/CMBRAE funcționează serviciile de consiliere școlară și psihologică.

 

  • Activitatea CJRAE/CMBRAE, implicit activitatea serviciilor de consiliere școlară și psihologică, are la bază următoarele valori: profesionalismul, responsabilitatea, echitatea, incluziunea și diversitatea.
  • Scopul serviciilor de consiliere școlară și psihologică: oferirea de servicii de consiliere psihopedagogică specifice acordate preșcolarilor, elevilor, cadrelor didactice, părinților, personalului angajat în unitățile de învățământ şi membrilor comunității locale, pentru a asigura tuturor accesul la o educație de calitate, precum şi asistența necesară în acest sens, în colaborare cu unitățile și instituțiile de învățământ preuniversitar, alți parteneri.

 

  • Beneficiarii serviciilor de consiliere școlară și psihologică:
  1. antepreșcolarii, preșcolarii și elevii din unitățile de învățământ preuniversitar;
  2. părinţii/tutorii/reprezentanții legali ai copiilor/tinerilor;
  3. personalul angajat în unităţile de învăţământ;
  4. membri ai comunităţii locale.

Prioritate: Profesorul consilier școlar consiliază cu prioritate elevii aflați în risc de abandon școlar și de excluziune școlară, pentru asigurarea accesului, participării și reușitei școlare ale acestora, în colaborare cu dirigintele/învățătorul/profesorul pentru învățământ preșcolar/primar și echipa multidisciplinară.

 

 

  • Atribuțiile personalului didactic de predare din cadrul CSES (profesori-consilieri școlari, profesori psihologi):
  1. dezvoltă și sprijină implementarea de proiecte/programe de informare, prevenire și intervenție  care să faciliteze adaptarea școlii la nevoile elevilor, înlăturarea  barierelor în învățare pentru dezvoltarea unui mediu școlar incluziv și facilitarea adaptării și incluziunii fiecărui copil/elev;
  2. elaborează resurse educaționale deschise, ghiduri/îndrumătoare metodologice necesare în desfășurarea activităților didactice;
  3. oferă informare, consiliere școlară și psihologică, documentare şi îndrumare pentru antepreșcolari/ preşcolari/elevi, părinţi şi cadre didactice în problematici specifice;
  4. asigură suport specializat pentru prevenirea şi diminuarea factorilor care determină tulburări comportamentale, comportamente de risc sau disconfort psihic;
  5. realizează investigarea /evaluarea psihopedagogică a copiilor/elevilor în risc de excluziune socială;
  6. inițiază și coordonează programe de consiliere și orientare a carierei beneficiarilor direcți ai educației din unităţile de învăţământ; 
  7. desfășoară activități de evaluare a tulburărilor de limbaj şi de comunicare și de corectare a tulburărilor de limbaj şi de comunicare prin programe de intervenţie specifice;
  8. asigură servicii de consiliere școlară și psihologică, logopedică și de sprijin educațional, cursuri pentru părinţi, împreună cu cadrele didactice specializate în educație parentală;
  9. realizează monitorizarea, prin intermediul profesorilor-consilieri şcolari, profesorilor-psihologi, profesorilor-logopezi și a profesorilor itineranți și de sprijin, situațiilor de abandon şcolar și a altor situații de risc din unităţile de învăţământ preuniversitar din judeţ/municipiul Bucureşti;
  10. recomandă părinţilor consultarea altor instituţii pentru problemele care nu intră în atribuțiile specifice, de ex. comisii de expertiză, cabinete medicale, cabinete psihologice, cabinete de psihoterapie și alte categorii de specialiști/instituții, în funcție de problematică;
  11. sprijină cadrele didactice din cabinetele de consiliere psihopedagogică, cabinetele logopedice școlare și din cabinetele pentru furnizarea serviciilor de sprijin/camere-resursă în vederea dezvoltării profesionale continue, prin cursuri de specialitate şi prin grade didactice;
  12. colaborează cu profesorii-consilieri școlari, profesorii-psihologi, profesorii-logopezi, profesorii itineranți și de sprijin, cu mediatorii școlari și alți specialiști din cadrul CJRAE/CMBRAE și din camerele-resursă din unitățile de învățământ preuniversitar, în funcție problematica identificată, pe baza unor proceduri de lucru interne/elaborate de ME/CNEI;
  13. asigură servicii de consiliere psihopedagogică, terapie logopedică și de sprijin educațional pentru copiii cu CES, în funcție de nivelul de sprijin, la solicitarea unităților de învățământ unde nu sunt normate posturi de profesor-consilier școlar, profesor-logoped și profesor itinerant și de sprijin, pe baza unor proceduri de lucru interne/elaborate de ME/CNEI;
  14. sprijină activitatea comisiilor metodice/a grupurilor de lucru inter și transdisciplinare;
  15. participă la elaborarea de studii şi cercetări în domeniul de activitate, pornind de la analize de nevoi periodice, pe baza unui acord cu partenerii educaționali, când este cazul;
  16. elaborează și implementează proiecte, programe, parteneriate educaționale specifice;
  17. elaborează și implementează proiecte cu finanțare internă/externă;
  18. îndeplinește și alte sarcini alocate de directorul CJRAE/CMBRAE în acord cu prevederile legale în vigoare;
  19. profesorul-psiholog asigură, potrivit competențelor, după caz, evaluarea psihologică, intervenția psihologică educațională specifică măsurilor de prevenire terțiară (specifică elevilor care au fost afectați de factori cu impact traumatogen precum violența, infracționalitatea, divorțul/ decesul părinților, instituționalizarea, remigrarea/refugierea, diagnosticarea psihiatrică sau medicală cu boli ce pun în pericol viața), consultanță de specialitate, precum și suport metodologic specializat pentru prevenirea şi diminuarea factorilor care determină tulburări comportamentale, comportamente de risc sau disconfort psihic.

 

  • Atribuțiile profesorului-consilier școlar din cadrul cabinetelor de consiliere psihopedagogică din unitățile de învățământ:
  1. colaborează cu personalul din compartimentele din cadrul CJRAE/ CMBRAE, cu ceilalți profesori-consilieri școlari din rețeaua CJRAE/CMBRAE, cu profesorii-logopezi, cu profesorii-psihologi, cu profesorii de sprijin /itineranți, cu mediatorii școlari, cu CEOSP, cu personalul didactic, didactic auxiliar și administrativ al unității de învățământ în care funcționează cabinetul școlar de asistență psihopedagogică, cu instituții guvernamentale și non-guvernamentale cu atribuții similare, complementare sau conexe în domeniul educațional;
  2. realizează investigarea psihopedagogică a antepreșcolarilor, preșcolarilor și elevilor, cu acordul părinților/tutorilor legali, la nevoie, la solicitarea cadrelor didactice, a beneficiarilor primari și secundari; c) asigură consilierea vocațională, orientarea școlară și profesională a elevilor,  cu precădere a celor din anii terminali ai învățământului gimnazial și liceal, în colaborare cu profesorii clasei și cu dirigintele, printr-un set de minimum cinci activități de consiliere și orientare a carierei/an școlar;
  3. asigură asistență și consiliere psihopedagogică individuală și de grup/colectivă pentru preșcolari/elevi în problematici specifice: cunoaștere, autocunoaștere și intercunoaștere, adaptarea antepreșcolarilor/ preșcolarilor/elevilor la mediul școlar, integrarea socială și culturală a antepreșcolarilor/ preșcolarilor/elevilor în colectivul clasei/grupei și al unității de învățământ, formarea abilităților sociale și emoționale, competenței „a învăța să înveți” și a abilităților de autoreglare emoțională, optimizarea relațiilor școală-elevi-familie;
  4. asigură informare, consultanță și sprijin pentru cadre didactice în problematici specifice: adaptarea școlii la nevoile preșcolarilor/elevilor, incluziunea școlară a preșcolarilor/elevilor cu CES și în risc de excluziune școlară, optimizarea relațiilor școală-elevi-familie ș.a.;
  5. asigură informare, consultanță și sprijin pentru părinți/tutori/ reprezentanți legali în problematici specifice: incluziunea școlară a antepreșcolarilor/ preșcolarilor/elevilor cu CES și în risc de excluziune școlară ș.a.;
  6. furnizează activități de informare, consiliere și sprijin pentru personalul unităților de învățământ și pentru copii/elevi în scopul prevenirii traficului și consumului de droguri/ substanțe interzise, a delincvenței și predelincvenței juvenile și a altor comportamente de risc, precum și a oricărei forme de violență în spațiul școlar, inclusiv bullying, cyberbullying, precum și activități de prevenire și diminuare a factorilor care determină tulburări comportamentale, prin consultarea/în colaborare cu profesorii psihologi;
  7. realizează evaluarea, depistarea, intervenția timpurie, asistența psihopedagogică și monitorizarea corespunzătoare a tuturor copiilor identificați cu abilități adaptative cognitive și/sau socio-emoționale scăzute în raport cu vârsta și nivelul lor de școlarizare, împreună cu ISJ/ISMB sau alte structuri abilitate, în cadrul echipelor multidisciplinare;
  8. la cererea scrisă a părinților/reprezentanților legali, evaluează nivelul de dezvoltare a copiilor care nu au urmat învățământul preșcolar și împlinesc vârsta de 6 ani după data de 31 august și până la sfârșitul anului calendaristic în care se face înscrierea, în vederea înscrierii în clasa pregătitoare, în conformitate cu metodologia de înscriere a copiilor în învățământul primar, elaborată de ministerul educației;
  9. oferă, la solicitare, sprijin pentru unitățile de învățământ preuniversitar de tipul „Școala din spital“, prin activități de evaluare și asistență psihoeducațională;
  10. se implică, după caz, în formarea cadrelor didactice pe problematică psihoeducațională și de specialitate, în parteneriat cu CCD;
  11. colaborează cu specialiști și profesori-logopezi, profesori itineranți și de sprijin în consilierea părinților ai căror copii au fost diagnosticați cu tulburări specifice de învățare;
  12. la finalul grupei mari a grădiniței, al clasei pregătitoare și al clasei I, profesorul-consilier școlar colaborează cu cadrul didactic de la grupă/clasă în vederea formulării observațiilor privind formarea competențelor socio-emoționale în vederea elaborării raportului descriptiv de evaluare;
  13. colaborează cu dirigintele în vederea emiterii recomandării cu caracter de orientare școlară pentru accesul la nivelul următor de școlarizare, la finalul gimnaziului și al liceului;
  14. colaborează cu membrii Comisiei pentru prevenirea și eliminarea violenței, a faptelor de corupție și a discriminării în mediul școlar și promovarea interculturalității (CPEV), la nivelul unităților de învățământ, în vederea implementării Planului național de combatere a violenței școlare în vederea prevenirii și reducerii activităților și comportamentelor care încalcă sau favorizează încălcarea normelor de moralitate/conduită, în orice formă de manifestare, atât ca violență verbală, fizică, psihologică-bullying, emoțională, sexuală, socială, culturală, cibernetică, cât și ca orice alte activități sau comportamente care pot pune în pericol sănătatea sau integritatea beneficiarilor primari și a personalului din învățământ;
  15. realizează formare civică pentru minorii care execută măsura educativă a stagiului de formare civică dispusă printr-o hotărâre judecătorească rămasă definitivă, potrivit programei-cadru de formare civică, în conformitate cu dispozițiile în vigoare;
  16. consiliază elevele gravide și elevii părinți înmatriculați în unitățile de învățământ preuniversitar, prin activități specifice și consultarea/în colaborare cu profesorii-psihologi;
  17. propune în cadrul curriculumului la decizia școlii cursuri opționale vizând dezvoltarea personală a elevilor;
  18. colaborează la elaborarea de studii şi cercetări în domeniul de activitate, pornind de la analize de nevoi periodice;
  19. recomandă către alți specialiști/instituții cazurile care exced competențele profesorului-consilier școlar;
  20. elaborează și aplică instrumente de lucru necesare în demersul de consiliere;
  21. participă la managementul cazurilor de violență în școală conform Procedurii elaborate de Ministerul Educației și asigură consiliere școlară și psihologică victimelor și autorilor cazurilor de violență;
  22. dezvoltă și sprijină implementarea de proiecte/programe de informare, prevenire și intervenție, secundară și terțiară, care să faciliteze adaptarea școlii la nevoile elevilor, prin consultarea/în colaborare cu profesorii-psihologi;
  23. realizează raportul de activitate anual;
  24. îndeplinește și alte sarcini alocate, în acord cu prevederile legale în vigoare.

 

  • Profesorii-consilieri școlari consiliază cu prioritate elevii aflați în risc de abandon școlar și de excluziune școlară, pentru asigurarea accesului, participării și reușitei școlare ale acestora, în colaborare cu dirigintele/învățătorul/profesorul pentru învățământ preșcolar/primar și echipa multidisciplinară.

 

  • Profesorii-consilieri școlari îşi desfășoară activitatea în cabinetele de asistență psihopedagogică, camerele-resursă, sălile de clasă și alte spații ale unităților de învățământ, în funcție de specificul activității desfășurate.

 

  • Profesorii-consilieri școlari utilizează următoarele documente: planul de activităţi, registrul de evidență a activităților, fişa de consiliere/psihopedagogică, fişe de orientare în carieră şi alte documente specifice activității de consiliere, aprobate în Consiliul de administrație al CJRAE/CMBRAE.

 

  • Profesorii-consilieri şcolari desfășoară activități de asistență și consiliere psihopedagogică individuală în baza unui acord scris de colaborare cu părinții/tutorii/reprezentanții legali ai antepreșcolarilor/preșcolarilor/elevilor. În situații de criză (intenția de suicid, cazuri grave de violență/ bullying/cyberbullying și alte situații grave), intervenția profesorului-consilier școlar se realizează și în absența acordului de colaborare cu părintele/tutorele/reprezentantul legal al preșcolarului/elevului, respectând interesul superior al acestuia. Ulterior, profesorul-consilier școlar informează, în scris, părintele/tutorele/reprezentantul legal cu privire la intervenția aplicată în situația de criză.
  • Profesorii-consilieri şcolari asigură confidențialitatea informațiilor obținute în procesul de investigare, asistență și consiliere psihopedagogică individuală, cu respectarea prevederilor legislației în vigoare.
  • Conducerea/conducerile unităților de învăţământ în care este normat cabinetul de asistență psihopedagogică are/au următoarele obligaţii faţă de profesorii-consilieri școlari:
  • asigură spaţiul necesar desfăşurării în cele mai bune condiţii a activităţii de consiliere psihopedagogică;
  • asigură spațiu de depozitare securizat pentru documentele cu caracter confidențial;
  • asigură servicii de igienizare a cabinetelor de consiliere psihopedagogică;
  • asigură resursele materiale pentru întreținerea și funcționarea în condiţii optime a cabinetelor de consiliere psihopedagogică.

 

Conform Regulamentului-cadru de organizare și funcționare a centrelor județene de resurse și asistență educațională aprobat prin Ordinul ministrului educației nr. 5701/2024